-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36659 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

چه ضرورتي دارد اعضاي خبرگان فقيه باشند ؟
از آن رو كه نظام ما , جمهوري اسلامي است و بر اساس ارزشهاي اسلامي آن راپذيرفته ايم , گرچه شكل حكومت جمهوري است , اما محتواي آن بايد اسلامي باشد ,براي رسيدن به اين هدف در راس ايـن نـظـام بـايد كسي باشد كه بيش از ديگران به مباني اسلام و نحوه اجراي آن آشنا باشد , و اين همان مساله ولايت فقيه است كه ضامن اسلامي بودن نظام است . بـهـتـريـن راه شناسائي متخصص حال با توجه به اينكه كار اصلي مجلس خبرگان تشخيص فرد مناسب براي تصدي مقام ولايت است , به نظر مي رسد عاقلانه ترين و منصفانه ترين راه اين است كه اعـضـاي خـبرگان كساني باشند كه خود در فقاهت دستي دارند ; مثلا اگر از من و شما بپرسند بـهترين قاضي ايران كيست , قطعا براي دريافت بهترين پاسخ بايد سراغ قضات برويم , يعني جواب ايـن سـئوال از عهده هر كسي برنمي آيد , فقط كساني مي توانند بهترين قاضي رامعرفي كنند كه خود تبحري در اين موضوع داشته باشند . همچنين اگر به ما بگويند :بهترين استاد دانشگاه در فلان رشته كيست , بايد جواب را از استادان دانشگاه گرفت . كساني توان تشخيص اصلح ( شايسته ترين ) براي تصدي مقام ولايت فقيه رادارند كه خود بهره اي از شـرايـط آن مـقام و منصب داشته باشند و از آن ويژگيها - هرچند در مرتبه پايين تر - بهره مند باشند . از آن رو كـه مـهـمترين ويژگي ولي فقيه فقاهت است - زيرا آنچه در قانون آمده ولايت ( فقيه ) است - بنابراين , اعضاي خبرگان بايد فقهائي باشند كه صلاحيت اين كار رادارند . اگر منصفانه قضاوت كنيم مي فهميم اين بهترين و معقولترين راه براي تشخيص ولي فقيه است . نمونه روشني از كار درست خبرگان كه برگرفته از آشنايي بافقاهت و شناخت فرد مناسب براي رهـبـري اسـت , تـعـيـيـن مـقام معظم رهبري پس از رحلت حضرت امام بود ; اگر عموم مردم مـي خـواسـتـنـد در آن اوضـاع شخصي مناسب براي رهبري راشناسائي كنند , نمي توانستند , اما خبرگان در طي چند ساعت به نتيجه قطعي رسيدند . افـزون بـر آن كـه , اعضاي خبرگان داراي مقام فقاهتند , داراي مرتبه عالي تقوي نيز هستند و با شناخت قبلي از افراد تصميم مي گيرند ; از اين رو احتمال اينكه تحت تاثير تبليغات و جوسازي ها قرار بگيرند , بسيار ناچيز است .

پرسشها و پاسخها
مصباح يزدي - محمد تقي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.